Noctuint
Certifikovaný partner Jedox
 
Poskytujeme služby vedoucí k maximálnímu využití Jedox aplikací v každodenní praxi controllerů, CFO i CEO. Patříme do celosvětové sítě certifikovaných partnerů německé společnosti Jedox, nabízíme nejkvalifikovanější služby s Jedox BI. Dáme vašim datům řád a optimalizujeme služby controllingu a plánování od nejhlubší úrovně.
 
 

Automat je dobrý sluha ale špatný pán

Zveřejněno: 21. 09. 2015

tričko

Chytrý software, který automaticky nastavuje ceny podle konkurence nebo vytváří miliony kombinací výrobků, bývá skvělý pomocník. Než se něco opravdu zle pokazí.

 

Michael Fowler, majitel společnosti Solid Gold Bomb z Melbourne, prodával na internetu trička s různými nápisy. V určité chvíli přišel na to, že pokud je na tričku jméno zákazníka nebo jeho přítele, zvýší se pravděpodobnost koupě 100x. Stačilo vzít populární obrázek, doplnit k němu různá jména a návrh trička vystavit na internetu.

 

Ruční design by byl příliš pracný, proto sáhl po automatickém software, který práci odvedl za něj. Když akci v roce 2011 spustil, získal za první víkend 800 objednávek, což ho naprosto šokovalo. Brzy už bylo objednávek tisíce denně. Rozšířil tedy nabídku o slogan z druhé světové války: „Keep calm and…“ kde software sám doplňoval různé fráze jako „Keep calm and play football“ nebo „Keep calm and dance on“.

 

Po čase již vytvářel a na internetu nabízel trička s 22 miliony různých kombinací tohoto sloganu. Počet variant již přesahoval jakoukoliv možnost lidské kontroly jejich obsahu. Nějakou dobu to skvěle fungovalo, až najednou přišla katastrofa. Projevila se jako záplava urážlivých komentářů na firemní facebookové stránce a pokračovala přes celý internet.

 

Jak se ukázalo, jednou z automaticky generovaných variant byla: „Keep calm and rape a lot“ – „Buď v klidu a hodně znásilňuj.“ I když si tričko nikdo nekoupil a dokonce byla tato varianta vystavena bez jakékoliv reakce více než rok, stačil jeden naštvaný zákazník s účtem na sociálních sítích. Během několika měsíců musel Michael Fowler propustit všechny své zaměstnance a firmu zavřít.

 

Dnes už znovu prodává designová trička pod značkou Big Texas. I nyní mu pomáhá jejich obsah vytvářet automatizovaný software, ale jen z 1 000 schválených jmen a pod bedlivým lidským dohledem.

 

Systém pro sledování cen konkurence a automatické přizpůsobování těch vlastních je široce využíván při internetovém prodeji. Není v lidských silách prohlížet miliony položek v různých eshopech a v reálném čase reagovat na pohyb jejich cen. Někdy vede nasazení takového systému k úsměvným výsledkům, jako byla nabídka učebnice biologie na Amazonu za více než 23 milionů dolarů.

 

Mnohem horší je ale nepřiměřené snížení prodejní ceny. Přesně to se stalo řadě prodejců na zmíněném Amazonu, kteří využívali služby software RepricerExpress. V prosinci 2014 v rámci předvánočního trhu jim snížil ceny tisíce položek na jeden cent nebo penny.

 

Navíc všechny tyto objednávky byly vyřizovány v rámci automatizovaných skladů v systému „Fullfilled by Amazon“, takže i když prodejci požádali Amazon o zastavení jejich expedice, ta pokračovala dál. Jednotliví prodejci odhadli své škody v řádu desítek tisíc až 150 000 dolarů. Firma RepricerExpress se jim omluvila, ale odmítla vysvětlit, kde se stala chyba.

 

Automatizace procesů je zcela logický krok ve vývoji obchodních i jiných firem. Může pomoci k rychlému růstu businessu a ještě rychlejšímu pádu celé firmy. Pokud plánujete implementovat takové technologie, pamatujte na kontrolní mechanismy včetně těch lidských. Automatizované systémy jsou dobří sluhové ale velmi špatní páni.

 

Zdroj: BBC

 

 

Jedox Partner Award 2016   Jedox Certified Partner   Česko-německá obchodní a průmyslová komora
 
Jedox Partner roku
 
Certifikovaný partner Jedox
 
Člen Česko-německé obchodní a průmyslové komory

LinkedIn   Twitter   Facebook   Facebook   RSS

Noctuint s.r.o., Na Zámecké 1518/9, 140 00 Praha 4, IČ 017 11 962